Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Acta
Acta de la Jornada dins del marc del programa europeu ARQUEOTEX.
Ponències: "Tipologia de bases de datos de patrimonio" (texts de E. Alquézar i J.P. Leclercq), "Propiedad física y propiedad intelectual" (texts de E.Morral, S. Saladrigas i C. Calba), "El marco legislativo genérico, en España y a nivel comunitario" (A. Sorroca) , "El futuro reglamento comunitario en materia de diseños y modelos desde el punto de vista del sector textil-confección. Las soluciones propuestas por Stop-copie-designs" (P. Ghyoros), i conclusions.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Catàleg
La fascinació per Orient és un dels trets característics del Modernisme català, on hi trobem tant les referències al món arabo-andalusí com les influències més llunyanes de l'estètica xinesa i japonesa. Orient va ser la inspiració, i també l'evasió cap un món imaginari.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Catàleg
La primera publicació sobre el negoci d'estampació tèxtil engegat l'any 1974 per Maria Cardoner Blanch. 224 pàgines a tot color, que contenen les següents parts: Marieta, petit negoci tèxtil, El llegat d'una empresa pionera - Un salt al buit - Maria Cardoner Blanch - Marieta,S.A. - Els dissenyadors - El taller - Els fabricants - Promoció, clients i fires - Tancament, anunciat o accidental? - La competència.
Segueix el catàleg exhaustiu, que fa un especial èmfasi en els dissenyadors que van treballar per Marieta: Javier Mariscal, Sílvia Gubern, Perico Pastor, Albert Ràfols-Casamada, Maria Girona, Juma, Peret, Philip Stanton i Xano Armenter, entre d'altres. Inclou 400 imatges de totes les peces tèxtils i dissenys originals que van ingressar al CDMT arran del tancament de l'empresa, un índex per dissenyadors, models i cronologia i, finalment, la bibliografia de les revistes on van aparèixer teles i articles de Maria i Marieta.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Catàleg
La seda com a primera matèria i les seves limitacions. Les rutes de la seda i l'afiançament i desenvolupament de la seda i la sericultura a la península fins el segle XX; el disseny i la seda.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Catàleg
Som capaços, per un moment, de despullar-nos de tot allò que ens condiciona, ja siguin uns models, unes marques o uns centímetres de més?.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Catàleg
Els documents d'època ens permeten recuperar paraules, idees i aspectes avui desapareguts de la vida quotidiana, la cultura material, la economia i el vocabulari dels seus protagonistes.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Catàleg
El tèxtil com a fil conductor de la mirada envers la civilització, la societat, la història, la política i l'economia magrebina.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Catàleg
La moda del carrer no sempre coincideix amb la moda dels manuals. A través d'una crida ciutadana, el CDMT ha aconseguit reunir més de 400 imatges fotogràfiques del període 1890/1920, que ha incorporat al seu arxiu i presenta en una exposició. El llibre recull aquestes imatges, documentades i comentades pels autors, precedides per textos de l'escriptor Jaume Cabré ("Els vestigis incerts els records"), de Pablo Pena ("Vestit Modernista i Art Decó") i Joan Soler ("Moderníssims").
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
Per primera vegada al nostre país, un llibre ens obre les portes al món de la conservació de teixits.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
Adolf Mas i Ginestà (1861-1936), va ser un dels principals fotògrafs de l¿època del Modernisme. Amb la seva tècnica minuciosa va aconseguir donar una visió molt detallada de la decoració de l¿època en tota la seva esplendor i complexitat. A través d¿aquestes fotografies s¿observa el protagonisme excepcional que va tenir el tèxtil en els interiors.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
Edita : Centre de Documentació i Museu Tèxtil, 2006.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
Josep Palau i Oller va ser un artista polifacètic: pintor, il·lustrador, decorador d¿interiors i dissenyador industrial, en el sentit més ampli de la paraula, ja que el seu treball va abastar des de mobiliari i complements per a la llar fins a joguines i teixits.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
El gènere de punt dins del marc europeu; desenvolupament, industrialització, situació actual i perspectives de futur; el punt com a plantejament estètic; l'ensenyament del punt.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
El llibre és el resultat de les recerques dutes a terme per a la preparació de l'exposició del mateix nom.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
La moda del carrer no sempre coincideix amb la moda dels manuals. A través d'una crida ciutadana, el CDMT ha aconseguit reunir més de 400 imatges fotogràfiques del període 1890/1920, que ha incorporat al seu arxiu i presenta en una exposició. El llibre recull aquestes imatges, documentades i comentades pels autors, precedides per textos de l'escriptor Jaume Cabré ''Els vestigis incerts els records''), de Pablo Pena (''Vestit Modernista i Art Decó'') i Joan Soler (''Moderníssims'').
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
L'aventura de l'egiptologia. Els déus, el Nil i la Mediterrània: Una lectura iconogràfica. La continuïtat del món antic en l'art i la cultura dels coptes. Apunts d'un viatge a la Vall del Nil. Els teixits egipcis del CDMT. Catàleg de peces exposades. Relació d'altres teixits egipcis del CDMT. Glossari.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
Viatge virtual, en el temps i en l'espai, a través de les reserves del Centre. Les teles ens parlen de les diferents zones i civilitzacions implicades en el gran patrimoni cultural de les Rutes de la Seda, dels seus intercanvis, confrontacions, influències i transferències, i també dels viatgers que van partir a descobrir-los i la seva visió des dels països occidentals.
El catàleg aprofundeix en l'anàlisi tècnica de seixanta objectes tèxtils representatius de Xina, Pèrsia, Bizanci, Egipte, Al Andalus, Sicilia, Toledo i Venècia, per a entrar després en les grans produccions europees dels segles XVIII y XIX i, finalment, en la industrialització.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
Diversos autors escriuen sobre la trajectòria artística de Teresa Lanceta, i ella parla sobre sí mateixa en una lúcida entrevista que li fa Marta González. I les obres. Unes obres que resumeixen el seu naixement com artista i la seva penetració en el tèxtil, des de tots els punts de vista i sempre amb una força incomparable. I, finalment, les obres del 2.000: contundents, espectaculars, i que ja dibuixen la perspectiva del que serà sens dubte la propera etapa creativa de l'artista.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
Perfums florals a principi de segle, per Ramon Monegal.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
Apassionats del desert, Arnaud Maurières i Eric Ossart (paisatgistes de professió) han reunit al llarg dels seus viatges una bellissima col.lecció de tèxtils dels nòmades de la mediterrània, des de Marroc fins a Síria.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
- Pa Vien. Una tela: recorriendo su origen per Kuniko Takizawa.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
El procés de la seda des del cultiu del cuc i de la morera fins el teixit; les imitacions de la seda; el desenvolupament de la seda i la sederia a Catalunya des dels seus orígens fins avui. La seda en l'economia mundial.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
Anar de vint-i-un botó, és a dir, portar molts botons al damunt, significa anar mudat, cosa que al segle XVIII només podien fer els rics.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
La seda en els segles IX al XIV: Al Andalus i Orient; La seda en els segles XVI al XIX: capital, productors i clients; La seda a València; La seda i la industrialització; La seda en el patrimoni històric. L¿obra aplega 19 articles d¿especialistes de diferents Universitats i institucions i permet al lector fer-se una idea general de l¿estat de la qüestió dels coneixements sobre la seda a la península.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Llibre
La primera publicació sobre el negoci d'estampació tèxtil engegat l'any 1974 per Maria Cardoner Blanch.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Opuscle
Per portar a terme un pla de conservació preventiva no tan sols hem de tenir en compte els objectes patrimonials, sinó també tots aquells processos en els quals hi estan implicats. Hem d'entendre la conservació preventiva des d'un perspectiva que abasti el treball amb el patrimoni en la seva totalitat.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Opuscle
Relació d'artistes i obres integrants de l'exposició del mateix nom.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Opuscle
Publicació conjunta del Museu d'Arenys de Mar i el Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa que culmina el treball ''Documentació i difusió del fons industrial tèxtil de Catalunya'' que al 2008 va ser subvencionat pel Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Opuscle
El teixit en la història. El teixit com a necessitat. L'origen del teixit. El teixit de calada. Lligaments bàsics. Classificació. Propostes de treball. Bibliografia i relació de figures.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Opuscle
Aquesta monografia és la primera d'una sèrie de textos relacionats amb la conservació preventiva del patrimoni tèxtil. La seva preservació, juntament amb la difusió i la formació en aquest camp, formen part dels objectius principals del nostre Centre.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Opuscle
La faixa de seda com element distintiu de la noblesa polonesa. Des del segle XVII fins el XIX. Catàleg de peces.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
Ligas: entre la sujeción y la seducción. Per: Roser López. Fotografies: CDMT. Quico Ortega.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
En aquesta entrega la revista ofereix articles de Teresa Sunyé (El vestit, un llenguatge personal), Elisabet Cerdà i Rosa Flor Rodríguez (De capa a casulla, procés de restauració d'un teixit de St. Ermengol), Pilar Vélez (Introducción al nuevo Museu del Disseny de Barcelona), Andreu Dengra i Sílvia Ventosa (Aurèlia Muñoz, recerques infinites. Fibres, textures i espai), Heather Thomis (La industria del encaje de Honiton), Teresa Vidal (Campions de motociclisme), i Sandra Vílchez (Onna Kasen, el proceso de conservación de un libro japonés del s. XIX),a més de la secció habitual de novetats bibliogràfiques.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
Mostraris de llana: tradició i creació. Núria Cortina
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
Proyectos modernistas de la Casa Castells. Per: Joan Miquel Llodrà i Nogueras.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
El más bello abanico fotográfico de J. Laurent. Per: Sara Badia Villaseca.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
Del coleccionismo a los primeros museos nacionales de indumentaria en España. Per: Ruth de la Puerta Escribano.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
Frederic Marès Deulovol, coleccionista de encajes. Per: Neus Ribas San Emeterio.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
Masdeu, Carme i Morata, Mari Luz. La restauració tèxtil.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
Exposicions del CDMT: balanç de 10 anys. Eulàlia Morral
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
Procedència catalana d'algunes peces hispanomusulmanes de la Col·lecció Lázaro Galdiano. Per: Amparo López Redondo.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
Fuentes para el estudio de la producción textil en la antigua Mesopotamia. Per: Agnès Garcia Ventura.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
Los textiles en La Piscina. Per: Norah Mokrani.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
El uso del color en textiles tradicionales mapuche. Per: Tania Salazar.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
EISA: Balenciaga en España e Inglaterra Per: Lesley Ellis Miller.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
El brodat a Saragossa en el segle XVI. Ana Agreda
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
En las esquinas del tiempo. Per: Ana Pires.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
Garín i el teixits. Per: Rosa Garín.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
Los inicios del coleccionismo textil en Cataluña. Per: Sílvia Carbonell.
Centre de Documentació i Museu Tèxtil
Terrassa
Revista
La recuperación de la pasamanería: tres colecciones, tres épocas. Per: Sílvia Carbonell.